יום חמישי, 4 באוקטובר 2012

פאי פטל


איך שאני אוהבת פטל. אני מנצלת את עונת הפטל הטרי עד תום וקונה עוד ועוד (לא עומדת בפיתוי למרות שמחירו מרקיע שחקים כאילו אין פטל בעולם). גם את השם אני אוהבת "raspberry" מתגלגל על הלשון, ומטיס אותי לאירופה במחיר של מילה. המרקם העדין והצבע העז מקסימים אותי והוא מקבל מקום של כבוד במקרר (במדף הכי גבוה, שיהיה לו "חם" ונעים). אז לקראת סוף העונה הפטל כבר לא הכי מתוק, אבל בפאי הוא הולך יופי. אפשר כמובן להכין גם מפטל קפוא (ואז לא חייבים למכור כליה כדי לקנות פטל טרי...).
הכנתי את הפאי משאריות שטרויזל שהיו לי במקפיא מוכנות מקינוחים קודמים, שחיכו יפה יפה עד שמישהי תתייחס אליהן. וכך היה. השטרויזל פוזר באהבה על פני הפטל שנח על הבצק, ובא לציון גואל. יצא טעים, מתוק ויפה כל כך. אם אספר לכם שעומר טרף איזה שלושה בבת אחת תרוצו להכין?? (גילוי נאות זה היה בסוף הצום כך שהוא היה מאוד רעב כנראה...)
פאי פטל
מצרכים ל-6 תבניות בקוטר 10 ס"מ או תבנית בקוטר 22-24 או 12 תבניות בקוטר 6 ס"מ

לבצק פריך
1 וחצי כוסות קמח מנופה
120 גרם חמאה
רבע כוס שקדים טחונים
1 ביצה

מתכון לבצק פריך משמן קנולה תמצאו כאן

לשטרויזל
30 גרם חמאה
30 גרם שקדים טחונים
30 גרם אבקת סוכר
30 גרם קמח 

2 קופסאות פטל טרי או חבילת פטל קפוא

לרוטב

כף קמח
2 כפות דבש
2 כפות סוכר
רבע כוס מיץ תפוחים
רבע כוס ויסקי או ליקר שרי או מיץ תפוחים

אופן הכנה

  • מכניסים את חומרי הבצק לקערה ולשים עד לקבלת בצק אחיד. מכניסים למקרר לחצי שעה ולאחר מכן מרדדים לתבניות או מסדרים באצבעות. ניתן לדלג על שלב המקרר וישר לסדר בידיים בתבניות ולהכניס למקפיא ל-10 דקות (אם לא מכניסים למקרר לחצי שעה, אז קשה לרדד את הבצק ויש לשטח אותו בידיים בתבניות).
  • מוציאים מההקפאה ודוקרים במזלג.
  • אופים בתנור שחומם מראש ל-10 דקות (אם מכינים בתבניות קטנות) או כ-15 דקות (אם מכינים בתבנית גדולה). אם התחתית מתנפחת  במהלך האפייה דוקרים במזלג שוב באמצע האפייה (במקום דקירה במזלג ניתן לאפות חצי מהזמן עם נייר אפייה ועליו משקולות אפייה או קטניות ולאחר מכן להסירו ולאפות ללא נייר אפייה). מוציאים ומצננים (הבצק חצי אפוי ולבנבן).
  • מכניסים את חומרי השטרויזל לקערה ומפוררים בידיים.
  • מכניסים את חומרי הרוטב לקערה ומערבבים.
  • מסדרים את הפטל בתבניות על הבצק החצי אפוי ושופכים מעל רוטב.
  • מסדרים מעל שטרוייזל.
  • אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות למשך כ-15 -20 דקות עד שהמלית מבעבעת והבצק מזהיב. אם המלית יבשה מידי, יש להרטיב במהלך האפייה עם הרוטב שנשאר.
  • מגישים חם או בטמפרטורת החדר, מפזרים אבקת סוכר לפני ההגשה. ניתן להגיש עם קצפת לא מתוקה (מוקצפת קלות למרקם רך) או עם קרם פרש או גלידת וניל.
  • אפשר להגיש ללא תוספות ואז יש מקום לאכול מהפאי הרבה יותר...




10 תגובות:

  1. יא, איך אני אוהבת פאי פטל, נראה מעולה

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה! טרפנו את הפאי בזריזות הפעם.. זה באמת יצא משהו...

      מחק
  2. איזה יפים!
    גם אני מאוד אוהבת פטל וכמוון גם פאי פטל.לפחות הספקתי לקתוף פטל בר כאשר הייתי בפינלנד בקיץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה יופי! בטח היה טעים, הם אוהבים קור פירות היער :)

      מחק
  3. נראה מדהים! עשית לי חשק למתוק :)

    השבמחק
  4. את משהו! מעתיקה לי מיד את המתכון והולכת לחפש פטל! ואוו כמה שזה נראה טוב

    השבמחק
  5. זה יפה בצורה יוצאת דופן!! :)

    השבמחק